Desi prima varianta a teleobiectivului de la Nikon 55-200 mm VR, fiind socotit un mid-range, nu s-a bucurat de chiar atat de mult succes, avand un soi de zgomot deranjant la focus, aceasta nefiind singura lui problema de altfel, iata ca cei de la Nikon s-au gandit sa scoata un ,,partea a doua” a acestui obiectiv, exact ca in cazul filmelor cu Stephen Segal. Nu am sa discreditez total obiectivul, acesta avand calitatile lui pentru ca fiind totusi o lentila tele, are avantajele lui. Cu toate astea, cumva, obiectivele de focala 55-200 de la Nikon nu se ridica niciodata la nivelul altor lentile din clasa sa din simplul motiv ca nu are o constructie solida. Daca ar fi sa fiu total sincer, as alege oricand varianta de focala un pic mai mare, si anume 70-300, deoarece se descurca mult mai bine in situatii de wildlife si spionaj, 55-200 (oricare din variante), fiind un soi de struto-camila ce nu se adapteaza perfect in niciuna din intrebuintari. Nikkor 55-200 mm VR e copilul ce nu se adapteaza in nicio clasa, devine deprimant pentru ca e exclus din grupuri si incepe sa dea rateuri.

Fratele sau mai „mic” si mult mai scump, Nikkor 55-200 mm VR II, promite sa rezolve problemele de zgomot propriu-zis al obiectivului precedent, si cand zic probleme ma refer la cele din momentul focalizarii, integrand o tehnologie numita: Silent Wave Motor. Am testat si noi acest obiectiv si ne-am declarat, intr-adevar multumiti de el, insa, chiar si cu aceasta tehnologie integrata, nejustificandu-si pretul un pic cam mare ca valoare pentru faptul ca vorbim despre un obiectiv cu focala medie, ce nu se incadreaza in nicio categorie. Avand in vedere ca Nikkor 55-200 mm VR II, la fel ca fratele sau mai mare, se adreseaza celor ce vor sa invete fotografie si nu este un obiectiv destinat profesionistilor (adica a acelor oameni pasionati de fotografie ce traiesc din asa ceva, drept pentru care isi permit sa cheltuiasca ceva mai mult pe accesorii foto), consideram ca nu reprezinta cea mai buna alegere, insa, aceasta este doar o chestiune de opinie si de fonduri suficiente.

Iar daca este sa punem struto-camila la niste teste, observ ca se comporta ceva mai bine pe un full frame (FX). Cu toate astea, acest obiectiv este realizat pentru camerele foto de tip crop 1.5, adica pentru cele DX, oficial fiind socotit ca ne fiind compatibil cu camerele de tip FX. Aceasta incompatibilitate este data din cauza valorilor diferite din punct de vedere focal ce le are pe aceste doua timpuri de camere, pe cele de tip crop 1.5 realizandu-se raportul real al obiectivului. Trebuie sa tineti, insa, seama de faptul ca distanta minima de focalizare este de 1,1 m indiferent despre ce interval focal vorbim. Cu toate astea, combinat cu un 18-55 mm, pentru a compensa mm lipsa de la 55 in jos, lucrurile se schimba un pic, aceste doua obiective dand nastere uni kit bunicel pentru un incepator ce nu doreste sa-si ingreuneze rucsacul prea mult insa doreste sa aiba parte si de o plaja focala extinsa intre 18 si 200 mm. Desigur, acest kit de doua obiective poate fi oricand inlocuit de un obiectiv ce se incadreaza intre aceste doua valori, insa pretul acestuia ar fi cu o treime mai mare decat a celor doua la un loc. Un alt lucru usor deranjant este diametrul de 52 mm ce nu a fost niciodata printre preferatele fotografilor, insa, pentru o continuitate ca la carte a lui 18-55 mm, era nevoie de un astfel de obiectiv cu un asemenea diametru al filetului.

Ceea ce e cu adevarat frumos la acest obiectiv este faptul ca nu ocupa extraordinar de mult loc, el fiind rabatabil pana la marimea de 8,3 cm, ceea ce-i ofera un inalt grad de portabilitate. Spre deosebire de variantele cu focala mai mare a celor de la Nikon ce cantaresc destul de mult si sunt destul de greu de transportat, Nikkor 55-200 mm VR II cantareste numai 300 gr. Iata ca, desi la capitolul functionalitate, nu exceleaza, compenseaza cu succes la capitolul greutate si portabilitate.

VR II este un avantaj al obiectivului de fata, el dispunand de un element din sticla ED ceea ce se traducere libera ar insemna dispersie foarte scazuta ce contribuie la minimalizarea aberatiilor cromatice, in acelasi timp permitand obtinerea unor imagini contrastate. Ca nota explicativa, as adauga faptul ca incepand de la 150 mm, mergand inspre 200, focalizarea se realizeaza totusi greoi, contrastul nefiind tocmai ce ar trebui sa fie, pierzandu-si din intensitate.

Diafragma este de f/3.5–5.6, iar obiectivul este de tipul G, ceea ce inseamna ca nu are rotita de diafragma direct pe el, manevrarea acesteia realizandu-se direct din body-ul aparatului. Numarul total de lamele de diafragma este 7.

Alte amanunte ce conteaza avandu-l in prim plan pe Nikkor 55-200 mm f/3.5–5.6 VR II: obiectiv de tip zoom, autofocus, valoari ale diafragmei incluse intre aproximativ 4, dar inchizandu-se pana pe 32, recomandat fiind pana la 22, totusi. Unghiul de cuprindere a cadrului este de aproximativ 28°50′ – 8°.

Daca ar fi sa tragem linie, aceasta lentila este una nici prea-prea, nici foarte-foarte, insa vom vedea peste aproximativ un an sau doi ce reactie generala se va contura in jurul acesteia. Momentan, noi ramanem sceptici in ceea ce-o priveste, principala ei problema fiind pretul extrem de mare in comparatie cu ceea ce stie sa faca. Daca totusi o achizitionati si in aceste conditii, o puteti folosi daca sunteti paparazzi, daca va place wildlife-ul, insa, in cazuri de iluminare potrivita, chiar si daca realizati portrete, intrucat la un f/16, cu un timp de 2000 si o focala de 100 mm, se poate obtine un bokeh dragut.

PRO:
  • Dimensiuni reduse
  • Stabilizator imagine
CONTRA:
  • Calitate redusa a imaginii
  • Nu foarte luminos