S-a tot vorbit in ultima vreme despre puterea motoarelor de cautare incluse in retelele de socializare, insa nimeni nu stia exact in ce mod vom beneficia noi, utilizatorii, de aceste motoare. Acum, odata cu aparitia Facebook Graph Search, ne putem face o idee despre ce si unde vom cauta in viitorul apropiat.

Este putin descurajant cat de multe informatii poate stoca Facebook din like-uri, share-uri, comentarii, mesaje, jocuri, videoclipuri si asa mai departe. Unii au si parasit Facebook-ul dupa ce au vazut rezultatele cautarilor de pe Graph Search. Mai mult de atat, am observat ca in ultima vreme, pe Facebook mi se afiseaza reclame legate de anumite produse sau servicii despre care vorbesc pe chat-ul privat din aceasta retea sociala. Nu e chiar normal, nu? Cu toate acestea, trebuie sa tinem cont de faptul ca orice site gratuit trebuie sa castige bani, indiferent de modul in care o face. Si Google ne salveaza comportamentul online, insa metodele nu sunt chiar atat de vizibile.

Vom prefera cautarile pe Facebook?

Milioane de oameni sunt deja pe Facebook in fiecare zi, dar vom inlocui cautarile traditionale pe Google cu cautarile din Graph Search?

Graph Search este impresionant, numarul de subcategorii prin care se poate naviga in cadrul unei cautari reprezinta o facilitate indisponibila pe Google. In plus, observ ca Facebook-ul afiseaza rezultate mai convingatoare decat Google. Spre exemplu, o simpla cautare dupa cuvantul cheie “dentist” pe ambele motoare imi afiseaza un numar foarte mare de cabinete stomatologie din apropiere la care as putea merge. Pe care il aleg? E simplu, pe cel la care au fost si prietenii mei de pe Facebook!

Google este in cautare de solutii pentru a opri expansiunea Facebook-ului. Chiar daca Google Plus este departe de Facebook ca si popularitate, tot mai multe persoane devin mebrii ai retelei in fiecare zi. Mai mult de atat, exista zvonuri cum ca WhatsApp, celebra aplicatie pentru smartphone-uri ar fi fost cumparata recent de Google cu suma de un miliard de dolari.

Efectul asupra SEO

Din punct de vedere al optimizarii, concurenta dintre cei doi giganti ai mediului online nu poate fi decat benefica. Administratorii de site-uri web asteapta de foarte multa vreme un nou motor de cautare din care sa obtina trafic si venituri semnificative. In opinia mea, SEO nu va disparea odata cu aparitia Graph Search. Din contra, va evolua! Vor aparea noi metode de optimizare, atat pentru Google, cat si pentru Graph Search.

Concluzie

Chiar daca varianta beta de Facebook Graph Search arata si se comporta bine, nu vad cum as putea sa contorizez traficul si veniturile provenite din acest tip de cautari. Pentru asta, Facebook va trebui sa gaseasca solutii asemanatoare cu Google Webmaster Tools si Google Analitycs, unelte care au cunoscut mari imbunatatiri in ultima perioada de timp. Consider ca inginerii de la Google vor gasi o solutie si isi vor mentine in continuare pozitia de lider in mediul online.