In ultima perioada de timp aud foarte des cum ca retelele sociale au inceput sa inlocuiasca motoarele de cautare, ca cel mai important factor al SEO este continutul sau ca SEO nu mai are niciun efect in urma update-urilor Panda si Penguin.

Mai are SEO efect?

E adevarat ca retelele sociale sunt mai importante ca niciodata, dar asta nu inseamna ca SEO nu mai are valoare. Din punctul meu de vedere, ceea ce fac acum motoarele de cautare reprezinta inca o victorie in razboiul impotriva SPAM-ului si a site-urilor de proasta calitate.

Cei care cred ca SEO “a murit” sunt, probabil, frustrati din cauza ca unii factori ce erau folositi pentru a calcula pozitia unui site in rezultate nu mai sunt asa de importanti sau nu mai sunt deloc luati in calcul de catre motoarele de cautare. Asta nu inseamna ca SEO nu-si mai are rostul, asta inseamna ca tehnicile SEO trebuiesc adaptate dupa noile cerinte.

SEO vs. SMM

Ceea ce se pierde din discutiile legate de SEO vs. SMM sunt semnalele cele mai importante date de retelele sociale. Acestea ajuta motoarele de cautare, insa nu sunt cel mai important factor in pozitionarea unui site. Motoarele de cautare incearca sa faca acelasi lucru pe care-l fac de la aparitia lor, si anume sa afiseze rezultate cat mai relevante celor care le folosesc. Pentru a face asta, se folosesc de tot felul de factori, printre care si semnalele sociale, insa, repet, acestea nu sunt cel mai important factor.

Ce s-a schimbat?

S-a schimbat comportamentul online al oamenilor si felul in care acestia comunica pe internet. Like-urile, share-urile si alte semnale sociale contribuie la autoritatea site-urilor. Acum orice site are o autoritate, nu doar site-urile mari.

La inceputul anilor 2000, autoritatea caracteriza doar cateva site-uri precum Wikipedia, site-uri ale marilor companii sau site-uri ale unor publicatii cunoscute. Google avea indexate milioane de pagini web, iar pentru a afisa cele mai relevante rezultate se folosea de numarul de backlink-uri pe care-l avea fiecare pagina. Cu cat o pagina avea mai multe backlink-uri, cu atat era pozitionata mai in fata. Astazi insa, lucrurile s-au schimbat. Google foloseste in prezent mai mult de 200 de factori pentru a clasa un site.

SEO nu “a murit”, SEO a evoluat

Cei care considera ca SEO nu mai e important, ar trebui sa se gandeasca ca pe viitor nici retelele sociale nu vor mai fi. Din punctul meu de vedere, si SEO si SMM nu vor “muri” niciodata, ci vor doar vor evolua si si se vor adapta comportamentului pe care oamenii il au in mediul online.

Mai mult, SEO a evoluat intr-o strategie de marketing mai importanta si mai sofisticata. A incorporat semnalele si tot ceea ce ofera bun retelele sociale pentru a afisa rezultate cat mai relevante.

Motoarele de cautare vor evolua si mai mult, iar tehnicile de optimizare pe care noi le aplicam in prezent se vor schimba si ele, unele vor conta mai putin, unele mai mult, iar altele vor fi complet inlocuite.

SEO in viitor

Deja se vorbeste de noi tehnologii ce se vor aplica cautarilor, tehnologii ce sunt impuse de comportamentul nostru in mediul online. Daca in trecut ne foloseam doar de desktop-uri pentru a cauta pe internet, azi putem cauta dand comenzi vocale tabletelor, telefoanelor sau laptop-urilor. In viitor poate ca va fi de ajuns doar sa ne gandim la un lucru, si vom obtine, fara alte eforturi, tot felul de informatii referitoare la lucrul la care ne-am gandit.

Rezultatele insa vor fi influentate tot de algoritmi si de factori. Cred ca pe viitor in SEO si in motoarele de cautare vor interveni urmatoarele schimbari:

  • Tehnicile SEO traditionale, care presupunea strangerea unui numar mare de backlink-uri vor fi inlocuite de co-citatii si de alte semnale
  • Importanta recomandarilor sociale va creste
  • Cautarile locale vor afise rezultate mai relevante si mai personalizate
  • Cautarile sociale nu vor merge in paralel cu cele de pe motoarele de cautare, ci vor colabora pentru a afisa rezultate cat mai relevante

Unele dintre aceste schimbari au inceput sa-si faca aparitia deja. Presupun ca pe viitor vor fi si mai multe modificari care vor conduce la la afisarea de rezultate semnificative si la eliminare SPAM-ului.